Min hverdag

Bildet mitt
Nordland, Norway
Hverdagen til ei trebarnsmor fra den vakre Helgelandskysten

9. mai 2010

Tore-Nikolai's kanelsnurrer!

Av en eller annen grunn, så får jeg ikke postet innlegget som jeg ønsker.. dvs oppskriften ramset opp! I steden kommer alt i en smørje!! WHY?!?!?!?! 200 g margarin 6 dl melk 1 dl kulturmelk 1 pk tørrgjær for søte deiger 2 dl sukker 2 ts kardemomme 1 ts bakepulver 1 kg hvetemel Fyll: Smeltet margarin sukker (gjærne brunsukker) kanel Margarin smeltes, og melk og kulturmelk tilsettes. Varmes til den er litt mer enn fingervarm. Bland gjær, og resten av det tørre, og elt alt sammen til en smidig deig. La deigen heve seg, å stikk den ned to ganger. Del deigen i 4 deler, som kjevles ut til passe tynt rektangel. Smør smeltet margarin utover hele leiven, strø over kanel og sukker (ikke vær redd for å ta for mye...Kanelsnurrer skal ikke bare dufte kanel,-de skal smake det også!!) Rull sammen, og del den i passe store biter som settes utover stekebrettet. (du kan også bruke muffinsformer). La dem heve ca 20 minutt, pensle så med et sammenvispet egg, og stek i ovnen på 220 grader i 10-12 minutter! Nå er det bare å sett over kaffen, og nyt!! PS: Er også godt med melisglasur eller perlesukker på toppen! Et lite tips: Denne deigen er også god som boller med fyll, i steden for å lage kanelsnurrer (sjokoladebiter, vaniljekrem, syltetøy, rosiner etc..)

2 kommentarer:

Rita Pepita sa...

sjekk at du ikke poster innlegget når du står på HTML - men at du står på den andre. =)

MayCo sa...

hm..det må jeg sjekke